Skuteczność treningu EMS u osób starszych – nowe badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Erlangen

 In Trening EMS

Zwłaszcza dla osób w podeszłym wieku, ważne jest, aby nie zaniedbywać aktywność fizyczną. Jednak zbyt mało starszych osób regularnie ćwiczy. Nie tylko ma to wpływ na ich jakość życia, ale również na swoją niezależność. Nowe badania z Zakładu Fizyki Medycznej na Uniwersytecie w Erlangen-Nuremberg „Frankonian Sarcopenic Bad Study” pokazuje, że trening EMS i odpowiednia zawartość białka w diecie może stanowić remedium.

 

Co to jest sarkopenia?

Sarkopenia to zjawisko niezamierzonej utraty masy mięśniowej, która postępuje wraz z wiekiem. Związane z tym również jest rosnące niebezpieczeństwo upadku i związane z nimi obrażenia. Osoby cierpiące na sarkopenię szczególnie w połączeniu z otyłością, mają wiele ograniczeń funkcjonalnych. Dlatego też trening siłowy byłby dla nich korzystny.

 

“Franconian Sarcopenic Bad Obesity”

Prof. Dr. Wolfgang Kemmler z Uniwersytetu w Erlangen, wraz ze swoim zespołem naukowców, zbadał, czy trening EMS w leczeniu osób starszych lub ortopedycznie ograniczonych będzie dobrym rozwiązaniem. Wszakże ta forma treningu jest bardzo przyjazna dla wszystkich i w tym dla seniorów. Ponadto zbadano wpływ dodatkowej zawartości białka w diecie.

W ramach badań było 100 mężczyzn powyżej 70 lat , którzy w „Sarcopenic Obesity” ćwiczyli 14 tygodni. Badanych podzielono na trzy różne grupy:

  1. Grupa: 1 trening EMS w tygodniu oraz dodatkowe spożycie białka (około 50 g / d)
  2. Grupa: brak treningu EMS, tylko dodatkowe spożycie białka
  3. Grupa (grupa kontrolna): brak treningu EMS, brak dodatkowego spożycia białka

 

Wynik: Pozytywne efekty dla masy mięśniowej i tkanki tłuszczowej

Grupa 1 uzyskała pozytywne efekty po 14 tygodniach – zwiększyła się masa mięśniowa oraz zmniejszyła się tkanka tłuszczowa. Stwierdzono również pozytywny wpływ treningu na szybkość chodu i siłę ramion. Grupa 2 w porównaniu z grupą kontrolną uzyskały korzystne efekty, lecz nie tak efektywne  jak w przypadku grupy ćwiczącej. Ponadto nie stwierdzono wpływu na szybkość poruszania się i siłę ramion.

 

Wnioski:
Starsze osoby nie trenujące w systemie EMS, a spożywające dodatkową zawartość białka mogą doprowadzić do utraty tkanki tłuszczowej oraz mięśniowej. Trening EMS w połączeniu z białkiem jest optymalną i obiecującą drogą terapeutyczną, szczególnie dla seniorów, których aktywność fizyczna jest minimalna.

Recent Posts

Leave a Comment

0
Masz pytanie? Wyślij wiadomość